عروس برتر

ازدواج سخت با والدین سختگیر

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ب.ظ

اغلب والدین آرزو دارند فرزندانشان ازدواج موفقی داشته باشند و نقش والدین ایرانی در این مورد بیش از جوامع غربی است. هنوز هم خانواده ایرانی یکی از وظایف و کارکردهای خود را گزینش همسر برای فرزندان خویش می داند.

معمولاً در انتخاب همسر دو راه معقول به نظر می رسد :

  1. پیشنهاد والدین، انتخاب از سوی جوان
  2. انتخاب جوان و مشورت با والدین

در هر دو صورت همفکری و مشورت جوان با والدین می تواند او را در یکی از مهمترین تصمیم های زندگی یاری کند و جوان با آرامش و اطمینان بیشتر به این امر مهم زندگی اقدام نماید.
احترام به پدر و مادر و اطاعت از آنان بر فرزندان واجب است و رنجاندن، ناراحت کردن و بی احترامی کردن به آنان حرام می باشد. پدر و مادر تجربه های فراوانی دارند و خیر و صلاح فرزندانشان را می خواهند؛ از این رو هر چه درباره فرزندان خود می گویند و هر تصمیمی می گیرند و هر عملی که انجام می دهند از روی خیرخواهی، مصلحت اندیشی و دلسوزی و بر اساس تجربه است.


متاسفانه در بعضی موارد والدین و اطرافیانی دیده می شوند که از روی هوای نفس یا از روی جهل و نادانی، تیشه به ریشه فرزندانشان می زنند و با کج سلیقگی و بهانه گیری های خلاف عقل و شرع و اعمال نظرهای اشتباه و بیجا بر سر جوانان سنگ اندازی می کنند و باعث بدبختی و تباهی عمر فرزندان عزیزشان می شوند
اصولاً هیچ شخصی به اندازه پدر و مادر خیرخواه و دلسوز انسان نیست.بر جوانان لازم است که به خیرخواهی، دلسوزی و صلاحدید والدین خود توجه کنند و از تجربیاتشان بهره مند شوند. اما متاسفانه در بعضی موارد والدین و اطرافیانی دیده می شوند که از روی هوای نفس یا از روی جهل و نادانی، تیشه به ریشه فرزندانشان می زنند و با کج سلیقگی و بهانه گیری های خلاف عقل و شرع و اعمال نظرهای اشتباه و بیجا بر سر جوانان سنگ اندازی می کنند و باعث بدبختی و تباهی عمر فرزندان عزیزشان می شوند. این گونه خانواده ها معمولاً در تک تک مراحل ازدواج، نظراتشان را بر فرزندانشان تحمیل می کنند و برایشان مهم نیست که فرزندشان با نظر موافق هست یانه. اصلاً برای خود نظری دارد؟


برای مثال بعضی از خانواده ها نسبت به موقعیت مالی پسر، بیش از حد حساسیت به خرج می دهند و گاهی اوقات توقع دارند که او در ابتدای جوانیش درآمد بالا، خودرو و خانه شخصی داشته باشد و معیارهای دیگر را در مرحله بعدی قرار می دهند در حالی که برای دخترشان ملاک های دیگری مهم است و یا اصرار دارند که پسر یا دختر آنان با یکی از بستگان خودشان ازدواج نماید، حال آنکه آن دو اصلاً همتا و هم کفو یکدیگر نیستند.
این مثال ها فقط برخی از مشکلاتی است که جوانان امروز ما با والدین خود دارنآنها مجبورند مدام با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند در حالی که راه های حل و برطرف کردن آنها را نمی دانند. به همین دلیل در ذیل به برخی از راه های موثر برای مقابله با این مشکلات اشاره می شود.

جوانان ابتدا باید خودشان خجالت را کنار بگذارند و خیلی محترمانه و مودبانه با والدینشان صحبت کنند و نظرشان را ابراز دارند و به آنان بگویند که از ایشان انتظار یاری دارند و از آنها درخواست کنند که مانع خوشبختی شان نشوند.
در مرحله بعد، اگر گفتگوی مستقیم تاثیر نکرد یا خجالت کشیدند که رو در رو با آنان صحبت کنند، بهتر است افرادی را که می دانند حرفشان در والدین آنها تاثیر دارد، واسطه قرار دهند و نظر خود را با آنان مطرح کنند و از آنان خواهش نمایند که با بزرگترها صحبت کنند. این کار می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد، ضمن اینکه از هر گونه بی احترامی به دور است.
یکی دیگر از راه ها در خصوص مسائلی که جوانان نمی توانند به صورت رو در رو با والدین خود مطرح کنند نوشتن نامه به پدر و مادر یا هر دو می باشد که جزء روش های بسیار تاثیر گذار محسوب می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی